Er zijn heel wat mensen die je kunnen helpen wanneer je een probleem hebt. Sommigen zullen je vooral kunnen troosten, steunen … Anderen zullen je advies kunnen geven. En nog anderen kunnen je misschien vooral helpen om het probleem op te lossen.
Als je bij de ene persoon niet vindt wat jij nodig heb, geef het dan niet op en durf ook bij iemand anders aan te kloppen.
We sommen wat mogelijkheden voor je op!
Mensen in je buurt
Is er iemand in jouw dichte omgeving bij wie je altijd terecht kan? Denk bijvoorbeeld aan:
-
familie: je moeder, je vader, je grootouders, broers of zussen, tantes en nonkels, neven of nichten…
-
je liefje, vrienden, uit je klas, op je school, in de buurt waar je woont, in een club waar je lid van bent, online…
-
volwassenen met wie je regelmatig contact hebt: leerkrachten, een coach op je club, een buurman- of vrouw, ouders van een goede vriend, iemand van je geloofsgemeenschap als je gelovig bent…
Heb je een goede relatie met deze mensen, dan kan je het hen vertellen. Zij kunnen je last mee helpen dragen. Als zij jou echter niet genoeg kunnen helpen, kijk dan hieronder even. Want er zijn nog mogelijkheden!
Op school
Op school kan je een zorgleerkracht of een andere leerkracht op de hoogte brengen. Leerkrachten hebben wel geen beroepsgeheim. Wat je aan hen vertelt, mogen ze doorvertellen. Maar als ze dat doen, is het meestal met de bedoeling om jou te helpen. Bijvoorbeeld ze kunnen afspreken met andere leerkrachten dat jij bepaalde taken of huiswerk of examens niet hoeft te maken totdat je probleem minder erg is. Bespreek met je leerkracht ook vooraf even wat jij belangrijk vindt. Zo kan je ervoor zorgen dat je niet verrast wordt.
Aan elke school is ook een CLB verbonden. De medewerkers hiervan hebben wel beroepsgeheim. Je kan hen contacteren om je problemen te bespreken. Dat kan trouwens ook anoniem via de CLBch@t.
Een anoniem luisterend oor
Awel is er voor jou om te luisteren als jij dat nodig hebt. We proberen ook samen naar een oplossing te zoeken, als jij dat wil en als het kan. Via telefoon (het nummer 102), chat, e-mail of ons forum kan je ons contacteren.
Naast Awel zijn er nog heel wat andere hulplijnen (zelfmoordlijn, lumi, druglijn…) die je anoniem en gratis kan bereiken via telefoon, chat en e-mail.
Een handig overzicht van al die hulplijnen vind je hier!
Persoonlijke en langdurige begeleiding
Als je op zoek bent naar iemand die je gedurende een tijdje kan helpen, kan je terecht bij:
-
Bij het JAC kan je terecht met allerlei problemen en moeilijkheden. Bijvoorbeeld problemen met je ouders, weglopen, problemen met vrienden …. Via www.jac.be kan je een JAC in je buurt zoeken of je kan contact opnemen via de JAC-chat.
-
Het CLB helpt je met alle problemen die te maken hebben met school of met hoe jij je voelt op school. Er is altijd een CLB verbonden aan jouw school. Je kan hier opzoeken welk CLB bij jouw school hoort. Je kan ook anoniem contact opnemen met de CLBch@t.
-
Het vertrouwenscentrum kindermishandeling kan je contacteren wanneer jijzelf of iemand die je kent mishandeld of misbruikt wordt. Dat kan via de anonieme chatbox nupraatikerover, of via het nummer 1712. Meer info en contactgegevens van alle vertrouwenscentra kan je vinden via www.kindermishandeling.be.
Indien nodig, dan kan ook je huisarts je helpen zoeken naar een psycholoog of psychiater bij jou in de buurt. Het kan wel zijn dat je hiervoor de steun van je ouders nodig hebt, omdat je een psycholoog of psychiater meestal ook moet betalen.
Kan je hier moeilijker met je ouders over spreken of heb je niet voldoende geld om een psycholoog te betalen? Neem dan zeker eens contact op met TEJO. Zij bieden gratis en eventueel ook anoniem psychologische hulp aan. Ze kunnen je indien nodig ook nog verder helpen naar een meer langdurige en eventueel gratische opvolging.
Een bemiddelaar
Als je met iemand een conflict of een ruzie hebt en jullie krijgen het probleem zelf niet opgelost, dan kan een bemiddelaar soms helpen.
Een bemiddelaar is iemand die kan luisteren. Zowel naar jou als naar degene met wie je een probleem hebt. Hij luistert naar jouw verhaal en begrijpt jou. En hij luistert naar de ander en begrijpt die ook. ‘Iemand begrijpen’ is niet hetzelfde als ‘iemand gelijk geven’! Een bemiddelaar probeert te begrijpen waarom jij en de ander dit probleem met elkaar hebben.
En hij helpt jullie eventueel om samen een goed gesprek te hebben en te herstellen wat er fout is gegaan. In zo’n gesprek moeten zeker de volgende vragen gesteld en beantwoord worden:
- Wat is er gebeurd?
-
Hoe voel je je daarbij en hoe zou de andere zich voelen?
-
Wat had jij anders kunnen doen? Wat denk je dat de ander van jou verwacht?
-
Wat heb jij nodig?
-
Wat ga jij doen? Hoe kan het weer goed gemaakt worden?
Een bemiddelaar zal er niet altijd voor kunnen zorgen dat jullie weer met elkaar kunnen opschieten als voorheen. Maar meestal wel dat jullie goede afspraken met elkaar kunnen maken zodat er bijvoorbeeld niet meer gekwetst of geruzied wordt.
Een goede bemiddelaar is ook discreet. Dat wil zeggen dat hij niets van wat gezegd wordt zomaar doorvertelt. En ook dat hij er niemand bij betrekt die niets met dit probleem te maken heeft.
Een bemiddelaar is een buitenstaander. Iemand die zelf niets te maken heeft met jullie probleem. Op school kan het bijvoorbeeld een leerkracht, een zorgleerkracht, een leerlingbegeleider … zijn. Op sommige scholen zijn er ook leerlingen die geleerd hebben hoe ze kunnen bemiddelen. Buiten de school kan het een familielid, een buur, een coach, een leider van de jeugdbeweging… zijn. Je kan bij het JAC en het CLB bijvoorbeeld specifiek om een bemiddelaar vragen. Ook het Kinderrechtencommissariaat bemiddelt bij bepaalde problemen.
Bemiddeling is niet voor elk probleem de beste oplossing. Als je bijvoorbeeld gepest wordt door iemand die veel meer macht heeft dan jij dan is het beter om bijvoorbeeld meteen naar de directie of iemand die de leiding heeft, te stappen. Mensen die de macht hebben om het pesten te doen stoppen en straffen kunnen opleggen indien dat niet gebeurt.