Overslaan en naar de inhoud gaan

De Awel Chat ...

Hoi Awel, J-Awel en Awellers,


Ik heb vandaag zelf eens mogen ondervinden hoe moeilijk het is om in de Awel Chat te geraken.

Ik heb 2 pogingen gedaan:
De eerste tussen 16H45 en 18H30 (etenstijd) en toen ben ik niet in de wachtzaal geraakt.
De tweede poging was van 19H00 tot 22H00
* toen ben ik wel in de wachtzaal geraakt, rond 20H15 denk ik
* helaas heb ik geen gesprek gekregen want nog voor het 21H45 was kwam de melding dat de permanentie erop zat.
* ik kreeg bericht om het morgen nog eens te proberen, wat dom is want morgen is de chat dicht...

Uit deze ervaring kan ik vertellen dat het om te beginnen al niet makkelijk is om in de wachtzaal te geraken.
Wanneer een gesprek afgelopen is gaat de wachtzaal open, maar dat is een kwestie van maximaal enkele seconden.
Als iemand anders sneller op de knop drukt dan jij dan sta je meteen weer voor een gesloten deur.
De snelste wint altijd, ongeacht hoelang jij al zit te wachten.


Ik wil het systeem niet meteen afkraken, maar ik begrijp wel dat deze manier van werken voor heel veel mensen die de chat willen bezoeken heel frustrerend is.
Voor mezelf voel ik vooral teleurstelling, en ik voel me ook verdrietig (meer door de reden waarom ik een gesprek wou dan door omstandigheden denk ik) maar ik snap dat dat bij de meesten eerder een gevoel van frustratie gaat zijn.

Ik schrijf dit eigenlijk om meedere redenen:
* om het gevoel van teleurstelling een beetje van me af te schrijven
* om toch eens te beschrijven hoe moelijk het is om in de chat te geraken nu ik het zelf heb meegemaakt. Misschien dat een berichtje van iemand die hier al langer actief is wat meer impact heeft dan een anoniem bericht?
* als er iets met mijn opmerkingen gedaan wordt helpt dat denk ik iedereen?


Zoals ik reeds schreef in mijn reactie op https://forum.awel.be/forum/awel-bedankt vind ik het gebrek aan transparantie echt jammer.
Daarnaast vond ik het ook niet echt tof dat de chat vroeger dicht ging dan aangekondigd staat op de site. Het was echt nog geen 22H00, zelfs nog niet eens 21H45. Ik kan nog begrijpen dat er soms redenen zijn waarom zoiets gebeurt maar dan zou ik zeggen: kondig dat ook even aan op de site.

Ook iets waar volgens mij eens over nagedacht mag worden, is of het een goed systeem is om degene die het snelst op de knop kan duwen binnen te laten in de wachtzaal, ongeacht hoe lang hij/zij al zit te wachten en ongeacht hoe lang de anderen al zitten te proberen.
Ik denk dat er op deze manier mensen bij zijn die echt nooit kans maken. Niet iedereen is even snel of alert!


+-+-

Ik had zelf heel graag een gesprek gehad met een volwassene, omdat het over een onderwerp gaat waarbij ik niet het gevoel heb dat jongeren me heel erg kunnen helpen.
Het is geen geheim: mijn grootvader is ernstig ziek (heeft ALS) en ik had daar graag over gesproken...

Ik heb me wel voorgenomen dat ik het niet opnieuw via de Awel ga proberen. Ik heb niet het idee dat de Chat voor mij gaat lukken op deze manier, en ik kan me niet permitteren om er elke avond al mijn tijd in te stoppen om te proberen binnen te geraken.
Helaas.

Misschien klinkt dat negatief, dat kan, maar ik bedoel dit bericht vooral als 'verslag van mijn ervaringen' met de hoop dat Awel / J-Awel er iets uit kan leren, en hopelijk wat verbeteringren kan aanbrengen.
Excuses als het negatief overkomt.


gepost door Bonte Ijskonigin |
125 keer bekeken
5 reacties
Geef 2

hey

Het is inderdaad jammer.
Het allergrootste probleem is wrs het gebrek aan vrijwilligers helaas...
Je kan tele-onthaal eens proberen? https://www.watwat.be/hulp/tele-onthaal Telefonisch zijn ze 24/7 bereikbaar en ook hun chat is tot 23 uur open. Ik denk dat ze iets meer vrijwilligers hebben dus mss heb je daar meer succes?
Of eventueel de clb chat? https://www.clbchat.be/ Hun chat is wel meer school/welbevinden gerelateerd, maar ik denk dat ze ook wel voor dit soort vragen zullen openstaan?

gepost door Anoniem |
Geef 0

Hallo Bonte Ijskonigin

J-Awel zijn jongeren net zoals jij. Wij weten allemaal dat dit probleem al langer aansleept. Vele van ons kunnen dat ook bevestigen met hun eigen ervaringen. Wij blijven maar forumbeheerder. Wij kunnen hier niets aan veranderen. Een berichtje van een actieve forumgebruiker of een van een anonieme gebruiker zal niet veel inpakt hebben.

Op het forum mag je over alles praten. Je mag dus ook klagen over Awel, maar alleen wij de jongere van Awel, krijgen dit over ons. Wat heel demotiverend is om te lezen. Het team van chat en telefoon lezen deze berichten ook niet echt. Wil je echt een verschil maken? Dan kan je beter een mailtje sturen naar info@awel.be.

We kunnen blijven zeggen dat J-Awel niets kan doen, omdat het realiteit is

Groetjes
J-Awel

gepost door Awel |
Geef 1

Sorry J-Aweller,

ik had het idee dat er een soort van communicatie was tussen jullie en Awel.
Dat is toch wat ik begreep uit de reactie van de J-Aweller hier: https://forum.awel.be/forum/awel-bedankt
(de 9e reactie)

Die persoon leek me alleszins vrij tevreden te zijn met mijn opmerkingen en de manier waarop ik dat schreef.
Ik probeer het telekns opbouwend te doen als ik iets probeer te melden dat in mijn ogen niet echt goed werkt.
Jammer dat dit me vandaag dan niet gelukt is.

gepost door Bonte Ijskonigin |
Geef 2

Hallo Bonte Ijskonigin

Ik weet wel dat jij het doet met een goede bedoeling :)
Je moet begrijpen dat het lastig is als j-Aweller om dit steeds aan te horen. Al zeker op onrespectvolle manieren zoals het berichtje dat je hierboven aanhaalde. Wij zijn maar een klein team van jongeren. Wij hebben niets te maken met de communicatie van klachten naar de staf van Awel toe. Dat moet je doen via de tevredenheidsmeter.
Sommige j-Awellers zullen zo'n bericht doormailen, maar dat heeft weinig impact. Ook omdat Awel al lang weet dat het een probleem is. Dus een probleem melden dat Awel al weet, is dus overbodig. De mensen van Awel werken kei hard om dit probleem op te lossen. Het is nu eenmaal niet makkelijk om vrijwilligers te vinden die lang bij Awel blijven...

Groetjes
J-Awel

gepost door Awel |
Geef 1

Ik snap dat het niet leuk is omdat te moeten lezen. Alle begrip daarvoor.

Ik bedoel het ook niet persoonlijk naar iemand toe, wou gewoon even melden wat mij overkomen was in de hoop dat iemand er iets mee kon doen, zelfs al is dat pas op lange termijn.

Ik wil nog even opmerken dat het - zeker voor personen die hier voor de eerste keer komen of nog redelijk nieuw zijn - niet evident is om het verschil te zien tussen (de mensen achter) het Forum, Chat en Bellen.
Ik denk dat zij dat gewoon zien als 3 onderdelen van Awel, en niet weten of er niet bij stilstaan dat het ene jongeren zijn en het andere volwassenen.

Het is ook niet evident om uit te vinden waar je terecht kunt als je niet tevreden bent over wat je heb meegemaakt.
In dat opzicht vind ik het niet onlogisch dat mensen een bericht op het forum plaatsen, omdat je daar altijd terecht kunt, in tegenstelling tot telefoon of chat.

+-+-

De vergelijking is misschien stom, maar als ik in een winkel niet tevreden ben spreek ik ook de eerste de beste aan die een kledingstuk met logo van die winkel aanheeft, zonder er rekening mee te houden of die rekken vult, de baas is, of de vloer poetst.

gepost door Bonte Ijskonigin |
Geef 2

Plaats een reactie