Zoek je informatie over Awel voor een spreekbeurt of schrijfopdracht? Misschien vind je hier een antwoord:
Waar komt de naam 'Awel' vandaan?
"Awel" is de aanzet tot een verhaal. Het is de aarzeling vooraleer je je hart uitstort. Kinderen en jongeren die ergens mee zitten, op hun woorden kauwend vooraleer ze hun verhaal vertellen, gebruiken dikwijls “Awel...” als bevrijdende zucht om al hun zorgen op tafel te gooien. Het betekent in alle dialecten hetzelfde!
Ons logo ziet eruit alsof het door kinderen of jongeren zèlf werd ‘gedroodled’ tijdens de rekenles. In de baseline (dat is de tekst naast het woord 'awel') zit de volledige missie van Awel vervat: wij luisteren naar kinderen en jongeren. Dit geeft in het kort weer waar Awel voor staat, en wat we doen. Dit wordt telkens aangevuld met een duidelijke verwijzing naar ons gratis telefoonnummer en onze website.
Hoeveel kinderen en jongeren contacteren Awel?
Awel krijgt honderden oproepen per dag. Meisjes contacteren Awel vaker dan jongens.
In 2020 had Awel maar liefst 28.232 contacten met kinderen en jongeren!
Wie mag Awel contacteren?
Awel is er voor alle kinderen en jongeren van 6 tot en met 25 jaar. Met eender welk verhaal of probleem kan je bij ons terecht.
Waarover gaan de gesprekken?
Ouders, vriendschap en verliefdheid zijn heel populaire gespreksonderwerpen. Aan de telefoon en op de chat gaat het vaak over relaties, met ouders, vrienden, liefjes, klasgenoten, … Op de chat wordt veel gebabbeld over ‘zware’ gevoelens, zoals niet goed in je vel zitten. Via de e-mail worden verliefd zijn, het aanmaken, iemand afwijzen, … vaak besproken. En op het forum zijn berichten rond seksualiteit en je lijf populair, thema’s waarrond vermoedelijk nog veel taboe hangt om ze te bespreken, zelfs met iemand die je niet ziet, zoals bij Awel.
Hoe verloopt een gesprek met Awel?
Wanneer je Awel contacteert, zal er iemand naar jou luisteren. Het is niet erg als je wat nerveus bent, dat is heel normaal. De beantwoorder zal je ondersteunen. Je mag jouw tijd nemen en alles vertellen wat je wil. De persoon aan de andere kant zal met jou meevoelen en meedenken. Samen gaan jullie eventueel op zoek naar oplossingen. We maken een beknopt verslagje van jouw verhaal en zorgen ervoor dat niemand kan weten dat het over jou gaat.
Na jouw contact met Awel zullen we jou niet contacteren of opvolgen. In principe is contact met Awel eenmalig, maar je mag er natuurlijk zelf voor kiezen nog een keer te bellen, chatten of mailen. Je zal dan waarschijnlijk van iemand anders antwoord krijgen, en die heeft misschien een iets andere stijl, maar elke beantwoorder werkt volgens dezelfde Awel principes.
Wie is Awel?
De mensen aan de lijn of achter het scherm zijn vrijwilligers. Een vrijwilliger wordt niet betaald. De vrijwilligers van Awel doen hun werk dus vooral omdat ze een hart voor kinderen en jongeren hebben. Ze zijn door Awel opgeleid tot beantwoorder en weten daardoor goed hoe ze het beste naar jou kunnen luisteren. Wanneer je belt of chat, kan het zijn dat je even moet wachten of niet binnen geraakt, want er zijn helaas nog niet genoeg vrijwilligers om alle oproepen van kinderen en jongeren te kunnen beantwoorden. We doen er alles aan om steeds meer babbels te kunnen voeren.
Je kan via Awel ook met leeftijdsgenoten in contact komen. Dat kan via het forum, dat bovendien wordt gemodereerd door minderjarige Awel vrijwilligers, oftewel ‘j-Awel’ (jonge Awellers).
Hoeveel vrijwilligers zijn er?
Awel telt ongeveer 450 vrijwilligers. Elk jaar gaan we op zoek naar extra Awel vrijwilligers.
Wanneer is Awel open?
Bellen (nummer 102) kan elke dag van 16u tot 22u, behalve op zon- en feestdagen. Op woensdag en zaterdag kan je al vanaf 14u bellen.
Chatten kan elke dag van 17u tot 22u, behalve op zon- en feestdagen. Op woensdag en zaterdag kan je al vanaf 16u chatten.
Een mailtje of forumberichtje indienen kan altijd.
Wat is de geschiedenis van Awel?
De ‘Kinder- en Jongerentelefoon’ werd opgericht in 1981. Het Gentse theatergezelschap Stekelbees, dat zich richtte naar kinderen en jongeren, kreeg na zijn voorstellingen vaak vragen van kinderen. Zo ontstond het idee om een kindertelefoon op te richten.
Vroeger waren er verschillende (zes!) telefoonnummers, eentje voor Gent, Hasselt, Brussel, Mechelen, Brugge en Antwerpen. Dan kwam er één nummer: 078/151413, maar het was niet gratis, dat gebeurde pas in 2004 met een nieuw 0800-nummer. Later werd Awel erkend als ‘noodnummer’ en veranderde het nummer nog een laatste keer, naar 102. Kinderen konden vroeger ook brieven schrijven naar Awel, maar in 1999 werd dat langzaamaan vervangen door e-mail. In 2005 kwam de chat erbij! En in 2009 ontstond het jongerenforum, toen nog gemodereerd door volwassenen maar sinds 2017 door j-Awel, minderjarige beantwoorders die door Awel zijn opgeleid. Sindsdien is het forum een plek 100% voor en door jongeren.