Overslaan en naar de inhoud gaan

Word Zorgcoach

Over Awel

Awel is een vrijwilligersorganisatie die het haar missie heeft gemaakt om elk kind en elke jongere tot 25 jaar een luisterend oor te bieden. We voeren jaarlijks zo'n  25.000 gesprekken met kinderen en jongeren via telefoon, chat, mail en een online forum. Meer over Awel.

Bij luisterlijn Awel willen we het welzijn van de vrijwilliger vergroten, door iedere vrijwilliger een aanspreekpunt te geven en het engagement van de vrijwilliger op te volgen.

Vrijwilligersvacature

Binnen Team Chat (een van de contactkanalen die onze vrijwillige beantwoorders kunnen kiezen) werken we daarom aan een Zorgteam met Zorgcoaches. Het hoofddoel van het Zorgteam is de verbinding tussen de vrijwilliger en Awel Team Chat vergroten en versterken door in te zetten op

  • welzijn. We willen de vrijwilligers persoonlijk contact bieden dat afgestemd is op ieder individu. Zo trachten we warmte te geven vanuit de organisatie. We zijn een buddy voor de vrijwilligers.
  • een aanspreekpunt. We willen ook een terugvalbasis zijn voor beantwoorders met vragen. Als beantwoorders weten bij wie ze terecht kunnen, verlaagt dit de drempel om hulp te zoeken. Vrijwilligers kunnen dus met al hun vragen terecht bij hun zorgcoach. We zijn een aanspreekpunt voor de vrijwilligers.
  • engagement. We houden ook de permanenties bij, niet om te controleren, maar om de betrokkenheid te verhogen. Dit geeft ons de kans om bij verminderd engagement eens te polsen hoe het gaat met de beantwoorder en bij verhoogd engagement de beantwoorder te bedanken/complimenteren. We willen dus niet met de vinger wijzen maar inspelen op de activiteit van de beantwoorder. We zijn een uitkijktoren voor de vrijwilligers.

Zorgteam zkt. zorgcoach

En zo komen we bij jou uit...

Onze toekomstige zorgcoach gaat via het programma Airtable een overzicht krijgen van al zijn coachees. In dit overzicht gaat de zorgcoach heel wat kunnen opvolgen van de coachee en op die manier een goede begeleiding kunnen geven. De zorgcoach moet niet alles zelf kunnen oplossen, maar wel de weg vinden (samen met al de andere zorgcoaches die al wat meer ervaring hebben).

Taak/verwachtingen

De taken van de zorgcoach zijn uiteenlopend.

  • Contact houden met de coachees
  • De coachies helpen bij vragen
  • Aanwezig zijn op de meetings van de zorgcoaches (4x/jaar)
  • Slack opvolgen zodat je kan zien als één van je coachies iets post of het belangrijk is om contact op te nemen
  • Mee nadenken over de werking van de zorgcoaches
  • Andere zorgcoaches bijstaan als er vragen zijn
  • Er wordt ook gewerkt met de feedback of todo’s uit het KERNTEAM (deze wordt gevolgd door de verantwoordelijke van de zorgcoaches)
  • ...

Profiel

Een Zorgcoach...

  • is een warm persoon.
  • kan proactief werken. Neemt op regelmatige basis zelf contact op met de beantwoorders, ook als het goed gaat.
  • heeft een oprechte interesse in andere beantwoorders. Wil weten wat de andere beantwoorders bezighoudt en hoe het met hen gaat. Hiervoor is dus ook een houding van niet-weten belangrijk.
  • kan zowel positieve als negatieve feedback geven. Dit dient duidelijk maar ook voorzichtig overgebracht te worden.
  • kan (h)erkenning en waardering geven aan beantwoorders.
  • dient eigen grenzen te stellen en deze aan te geven.

Jouw start

Om zorgcoach te worden hoef je geen opleiding tot chatter te volgen. Je moet echter wel de grondhoudingen van Awel kennen en de werking. Je wordt opgeleid in:

  • De grondhoudingen van Awel
  • De structuur van Awel
  • De werking van de chatters
  • Airtable

De Zorgcoaches komen 4 keer per jaar samen: 2 keer fysiek, 2 keer online.

Je kan ook rekenen op permanente vorming, waarin cases en technische issues worden besproken of een externe lesgever langskomt om de samenwerking binnen Awel te bespreken/verduidelijken. Ook vanuit de staf worden er soms extra opleidingen gegeven om de coaching te verbeteren.

Coaching of aanspreekpunt

Je aanspreekpunt zullen de andere Zorgcoaches zijn, samen met de verantwoordelijke van de Zorgcoaches. We hebben een WhatsApp groep waar we aan elkaar vragen kunnen stellen of waar we elkaars mening kunnen vragen over een bepaalde situatie.

Hoe solliciteren?

Contacteer vrijblijvend yolan@awel.be! Je komt dan terecht bij Yolan Steyaert, Awel stafmedewerker Vrijwilligersondersteuning.